Για διαμέλιση της δημόσιας εκπαίδευσης και κατάργηση της ισότητας των εκπαιδευτικών ευκαιριών καθώς επίσης και με δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, με εκπαιδευτικούς, μαθητές και μαθήτριες πολλών κατηγοριών, κάνει λόγο η Νομαρχιακή Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ Καβάλας αναφορικά με την ίδρυση και λειτουργία 22 Ωνασείων Σχολείων. Σε ανακοίνωση της τονίζει ότι η λειτουργία τους αποτελεί ένα ακόμη πρόσχημα για την απόσυρση του κράτους από την υποχρέωσή του να χρηματοδοτεί την εκπαίδευση.
Η ανακοίνωση αναφέρει:
«Στις 20 Ιανουαρίου 2025 η Κυβέρνηση της ΝΔ, πιστή στο νεοφιλελεύθερο δόγμα της, της ιδιωτικοποίησης των δημόσιων αγαθών, υπέγραψε την πρώτη σύμβαση μεταξύ της πολιτείας και του Ωνάσειου Ιδρύματος για τη δημιουργία 22 Ωνάσειων πρότυπων Γυμνασίων και Λυκείων με χρηματοδότηση από το Ίδρυμα Ωνάση.
Είκοσι δύο δημόσια σχολικά συγκροτήματα μετατρέπονται σε ιδιωτικά.
Το Ίδρυμα Ωνάση τα χρηματοδοτεί –όχι βέβαια αποκλειστικά, καθώς οι λειτουργικές δαπάνες, οι μισθοί των εκπαιδευτικών και η μεταφορά των μαθητών βαρύνουν τους οικείους δήμους, τις περιφέρειες και το κράτος αντίστοιχα.
Τα σχολεία αυτά θα έχουν ξεχωριστή, εννεαμελή, Διοικούσα Επιτροπή στο Υπουργείο Παιδείας, που θα διοικεί και θα καθορίζει το πρόγραμμα σπουδών, και στην οποία τα τέσσερα μέλη θα υποδεικνύονται από το Ίδρυμα Ωνάση!
Στα 22 Ωνάσεια Σχολεία (που θα «ιδρυθούν» στη θέση υφιστάμενων δημοσίων σχολείων)
- οι εκπαιδευτικοί θα προσλαμβάνονται με διαφορετικά κριτήρια (ακόμη και από αυτά των προτύπων σχολείων), με «ειδική αξιολόγηση», συνεντεύξεις, τετραετή θητεία και υψηλότερες αμοιβές έναντι των άλλων εκπαιδευτικών, εφ’ όσον βέβαια απασχολούνται για είκοσι τέσσερις (24) επιπλέον ώρες τον μήνα, πέραν του υποχρεωτικού ωραρίου, για εννέα μήνες!
- οι μαθητές θα εισάγονται με εξετάσεις ή ηλεκτρονικό τεστ δεξιοτήτων (!) και τελικά με προφορική συνέντευξη για την «αξιολόγηση της προσωπικότητάς τους»! Εκεί υποτίθεται ότι θα παρακολουθούν «ιδιαίτερα» εκπαιδευτικά προγράμματα, διαφορετικά από τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία, και θα μετέχουν υποχρεωτικά σε Ομίλους και Σύνολα για τουλάχιστον δέκα (10) ώρες την εβδομάδα εκτός του ωρολογίου προγράμματος.
Οι πανηγυρικές τελετές για τη σύμβαση αυτή, ωστόσο, δεν μπορούν να κρύψουν ότι η δημόσια εκπαίδευση, με ευθύνη της κυβέρνησης, αντιμετωπίζει σοβαρότατα προβλήματα. Τα κενά σε εκπαιδευτικούς, που καλύπτονται όχι με προσλήψεις αλλά με αναθέσεις υποχρεωτικών υπερωριών, τις τεράστιες ελλείψεις στην υλικοτεχνική υποδομή και στην ασφάλεια εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών, την υποχρηματοδότηση των σχολείων μετά την κατάργηση των σχολικών επιτροπών, τα σοβαρά προβλήματα των σχολικών κτιρίων και της στέγασης των εκπαιδευτικών και την παντελή απουσία σχεδιασμού αντιμετώπισής τους.
Μέσα σε αυτή τη συγκυρία η Κυβέρνηση της ΝΔ επιλέγει να διαμελίσει ακόμα περισσότερο τη δημόσια εκπαίδευση, καταργώντας την ισότητα εκπαιδευτικών ευκαιριών και δημιουργώντας σχολεία πολλών ταχυτήτων, με εκπαιδευτικούς, μαθητές και μαθήτριες πολλών κατηγοριών.
Η ίδρυση των Ωνασείων σχολείων σε υποβαθμισμένες, όπως τις ονομάζει η Κυβέρνηση, περιοχές δεν ευνοεί τους κατοίκους τους, αφού οι φοιτώντες μαθητές δεν θα προέρχονται αναγκαστικά από αυτές. Αντιθέτως, στις περιοχές αυτές καταργούνται τα υφιστάμενα σχολεία της γειτονιάς, δημιουργώντας τεράστια ζητήματα για την απορρόφηση των υπόλοιπων παιδιών! Την ίδια στιγμή θα υπάρξει και ανάλογη απώλεια οργανικών θέσεων για το προσωπικό που ήδη υπηρετεί στα σχολεία που καταργούνται!
Και φυσικά από τέτοια σχολεία αποκλείονται μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αλλά και αυτοί που προέρχονται από μη ευνοημένα μορφωτικά περιβάλλοντα. Η συμπερίληψη, ο σημαντικότερος εκπαιδευτικός στόχος, δεν έχει θέση σε τέτοιου είδους σχολεία.
Την κατηγοριοποίηση των σχολείων σε άριστα, καλά, λιγότερο καλά και κακά, ακολουθεί η κατηγοριοποίηση των μαθητών αλλά και των εκπαιδευτικών. Διαχωρισμός ταξικός και «ρατσιστικός» ως έναν βαθμό, ενώ ο στόχος της εκπαίδευσης οφείλει να είναι και η εξάλειψη των ανισοτήτων.
Είναι φανερό ότι αυτά τα σχολεία δεν μπορούν να υπηρετήσουν τις ανάγκες της πλειοψηφίας της κοινωνίας, γιατί απευθύνονται σε ένα μικρό σύνολο ήδη ευνοημένων μελών της. Κυρίως όμως, γιατί αποτελούν ένα ακόμη πρόσχημα για την απόσυρση του κράτους από την υποχρέωσή του να χρηματοδοτεί την εκπαίδευση. Η Κυβέρνηση «των αρίστων» στέλνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα στην κοινωνία: Δεν είναι ευθύνη και υποχρέωση της οργανωμένης πολιτείας να εξασφαλίσει ποιοτική δημόσια εκπαίδευση ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ.
Υπενθυμίζουμε πως ο ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ., μέσα σε συνθήκες δημοσιονομικής ασφυξίας, ίδρυσε στον νομό μας τα περισσότερα τμήματα ένταξης για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (έκτοτε δεν έχει ιδρυθεί κανένα) και το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο.
Ο ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. στέκεται δίπλα στο εκπαιδευτικό κίνημα, γιατί πιστεύουμε ότι η εκπαίδευση πρέπει να είναι συμπεριληπτική και να «μεροληπτεί» απέναντι σε αυτούς που η κοινωνία τους έχει τοποθετήσει στην πλευρά του αδύναμου».